arrow_drop_up arrow_drop_down
11 december 2015 

Rainbow Food: dé oplossing voor het voorkomen van je honger naar suiker

Ons lichaam zit ingenieus in elkaar. Dankzij de ingebouwde natuurlijke organische cyclus kan jij de hele dag doen wat je zoal allemaal doet. Maar, als je geen gehoor geeft aan je grenzen, raakt de cyclus uit balans. Dan komt de suikerhonger omhoog. Wat eigenlijk een signaal van je lichaam is dat je glucose nodig hebt voor je inspanning. Kies dan voor een gezond tussendoortje zodat je niet in het onfortuinlijke suiker-rad beland. Want eenmaal daarin terechtgekomen, blijft deze maar doordraaien en put het je steeds verder uit. Om je energie niveau weer op te krikken is het van belang dat je uit deze suikerhonger breekt.

Maar waarom wil je telkens weer wat eten en wat veroorzaakt nu die onbedwingbare lust aan zoetigheid?

Je krijgt trek in iets, omdat de suiker uit jouw voorraadkast in huis minder energie van je lichaam vraagt dan wanneer je lichaam suiker vrij moet maken uit je glycogeen voorraadkast (lever & spieren). Dus wat pak je dan om snel weer wat energie te krijgen? Meestal bestaat dit niet uit een gezond tussendoortje wat je langdurig energie geeft, maar uit iets met suiker, snelle zetmeel of verkeerd samengestelde voeding. Dit alles leidt op den duur tot een verstoring van je spijsverteringsstelsel.

Stress misleid je

Stress is hier een veroorzaker van. Omdat het voor ons zo normaal is om in deze stand te verkeren, hebben we niet door dat ons lichaam continu paraat staat. Deze constante staat van paraatheid voelt voor je lichaam als een stand van overleven en maakt dat je voortdurend behoefte hebt aan glucose om je lichaam van brandstof te voorzien. Hierdoor ga je steeds vaker eten. Je niet bewust van het feit dat het ook anders kan of je weet niet hoe het anders kan. Hierdoor kan de zogeheten stresscyclus van overleven-adrenaline-noradrenaline-cortisol-glucose-insuline voort blijven bestaan.

Dit is wat er stap voor stap gebeurt voordat je lichaam in stressmodus komt

Allereerst gaan je bijnieren de aanmaak van nor- en adrenaline uit het merg van je bijnieren en cortisol uit je bijnierschors produceren. Door nor- en adrenaline versnelt je hartslag en trekken je bloedvaten samen zodat zuurstof sneller vervoerd kan worden. Dan wordt de suikervoorraad uit o.a. je spieren en lever vrijgemaakt. Hierdoor kan een hogere verbranding in je cellen plaatsvinden, zodat je in die goede staat van paraatheid komt om te vechten, te vluchten of om een topprestatie te verrichten. Vervolgens is insuline nodig om de glucose te kunnen verbranden.

Glucose

Glucose is een belangrijke multitasker in je lichaam. Zo geeft het je niet alleen extra brandstof, het is ook de belangrijkste voedingsstof voor je hersenen en van belang voor al je cellen. In mijn blog over gezonde suikers kan je hierover meer lezen. Glucose wordt in de vorm van glycogeen in je spieren en lever opgeslagen waardoor je altijd een voorraadje hebt. Cortisol is het hormoon dat de glucose vrijmaakt uit je eiwitten voorraad. Dat gebeurt bij elke inspanning, zowel mentaal als fysiek. Dat betekent: hoe meer je onder druk staat, hoe meer glucose er in je bloed terecht komt. Aanhoudende stress zorgt er zelfs voor dat je suikerspiegel uit balans raakt.

Insuline

Om de glucose op te kunnen nemen in je cellen en deze te verbranden heb je het hormoon insuline nodig. Dus bij stijging van glucose in je bloed gaat je lichaam meer insuline aanmaken. Opdat de hoeveelheid glucose in balans blijft en je suikerspiegel na het eten omlaag gaat. Hier draagt je alvleesklier/pancreas zorg voor. Maar bij teveel stress raakt dit orgaan overprikkeld, omdat de snelle suikers die je eet snel in je bloed moeten worden opgenomen en ook weer snel moeten worden verbrand. Hierdoor ontstaan suikerpieken waardoor je suikerspiegel snel daalt en vaak té laag. Vervolgens krijg je weer een hongergevoel. En dan begint de hele riedel weer van voren af aan.

Het behouden van een goede suikerbalans is cruciaal voor je gezondheid

Door toe te blijven geven aan deze aanhoudende suikerhonger werk je dus eigenlijk zelf mee aan de disbalans die je ervaart en blijf je je stress ervaren van je voedingspatroon. Niet wetende dat je hiermee de vicieuze cirkel – waar je nu juist uit wilt komen – verergert. Het is deze vicieuze cirkel die slopend is voor je gehele organisme en waardoor ook je mentale prestaties onder druk komen te staan. In het ergste geval blijf je op den duur last houden van een te lage suikerspiegel ten gevolge van een overprikkelde pancreas. Dan heb je hypoglycaemie en reken maar dat je daar moe van wordt en dat het nóg meer effect heeft op je mentale prestatievermogens.

Doorbreek daarom je suikerhonger

Om deze cirkel te doorbreken is het belangrijk om ongezonde koolhydraten uit zetmeel en suiker te vervangen door koolhydraten, zetmeel en suiker die in verse groente en fruit zitten. Vervang dus de geraffineerde suikers, fastfood, processed food, tarwe en melk door groente, fruit, noten en zaden – ook wel rainbow food genoemd. Probeer ook minder vaak te eten en zoek naar de gezonde suiker die je constante drang naar zoetigheid opheft zodat je pancreas kan herstellen. Om je te helpen bij de eerste stappen die je zelf kan nemen, heb ik de glycemische index voor je op een rijtje gezet zodat je weet waarmee je rekening kan houden.

Laag

De meeste soorten groenten, bessen, limoen en citroen, kersen en grapefruit.

Gematigd

Bieten, pastinaak, pompoen en koolraap mits allen rauw, wortels, zoete aardappel, erwten, de meeste bessen, pruimen, granaatappels, appels, peren, perzik, sinaasappels.

Hoog

Gedroogd fruit, aardappelen, gekookte bieten, pastinaak, pompoen en koolraap, dadels, meloenen, abrikozen, kiwi’s, mango, ananas, papaya, banaan, druiven, rozijnen en vijgen.

Ontbijt
  • In de ochtend beveel ik verse groente sappen aan die je op smaak kan brengen met citroen en eventueel een appel en een stuk gemberwortel. Door de vezels van vers fruit en groente neemt je lichaam de suikers langzamer op. Dit is beter voor het behoud van een gezonde suikerspiegel en sterke alvleesklier/pancreas.
  • Neem geen hoog glycemische fruit smoothie op nuchtere maag, maar kies liever voor een combinatie van de lage. Eventueel met iets uit de gematigde versie om je suikerspiegel niet te sterk te belasten.
  • Maak je eigen vruchtensappen, want die uit de winkel zijn vaak gepasteuriseerd. De vitaminen en mineralen zijn hierdoor veelal verloren gegaan. Ook bevatten ze te veel suiker of fructose en conserveermiddelen opdat ze langer goed blijven. Ik noem het daarom kunstmatige vruchtensappen.

Speel er een beetje mee en mix niet teveel hoge index levels door elkaar, maar kijk naar de glucose waarden van de kleurencombinaties die je maakt. De meeste rauwe groentes en bessen hebben een lage glycemische index en kan je dus naar hartelust eten. Daarnaast is het van belang dat je zelf wat aan je stress gaat doen, want het een houdt het ander in stand. Het is nooit de voeding alleen die voor de staat van je lichaam zorgt. Zo maakt geestelijke druk of spanning dat je meer en anders gaat eten en dit heeft ook weer zijn fysieke uitwerking en vice versa. Wil je graag meer informatie en ondersteuning hierbij? Neem dan contact mij op. Ik vertel je er graag meer over.

shutterstock_248901100

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies