Page content

Rawfood

Ontdek de kracht van het Pure eten

Plaatje van rawfood video
Rawfood geeft je meer energie, helderheid van geest en je voelt je letterlijk en figuurlijk lichter door de lichtvoeding die je eet. Nu kan je dit gewoon combineren met nog gestoomde groentes, gekookte granen en dierlijke eiwitten indien je dit wilt. Inmiddels ben ik ook afgestapt van alles alleen maar rauw, maar het geeft mij nog steeds een gezonde basis.

In deze video’s laat ik je zien hoe je in een handomdraai zelf aan de slag kan gaan met rawfood en hoe je daar op kan variëren.

De video’s laten je zien:

  • De beste vervanging van melk
  • De basisreceptuur voor lekkere rauwe soepen
  • De basisreceptuur voor Granola (geroosterde muesli) en rauwe koekjes

Voor meer inspiratie en de lekkerste receptuur waarvan niemand zal zeggen jakkes geen  rauw voor mij, omdat het verwarmd is en oogt alsof het uit de oven komt. Je vind het in mijn boek Het pure eten van Rawfood ( klik op deze link voor zichtbaarheid). Zo vind je heerlijke rauwe starters die ook nog eens culinair ogen, want vooraf rauw…

Begin je warme maaltijd in principe met rauw.
In 1930 al heeft de Zwitserse geneesheer, Paul Kouchakoff, aangetoond dat je witte bloedlichaampjes in aantal toenemen door het eten van gekookte voeding. Dit is extra belastend voor je immuunsysteem en kan je voorkomen door vooraf iets rauws te eten. Hij ontdekte dat indien je meer dan de helft rauwkost eet voordat je aan de gekookte maaltijd begint, je hoeveelheid witte bloedlichaampjes dan gelijk blijft.

Met rawfood voorkom je vervroegde veroudering en blijf je langer vitaal.         Het eten van rauwe groente, fruit, noten en zaden verhoogt de micro-elektrische potentie door heel je lichaam. Het verhoogt zowel de intra/extra cellulaire afscheiding van toxinen als de absorptie van voedingsstoffen. Dit werd ontdekt door Dr Eppinger, hoofd medisch dokter van de eerste medische kliniek aan de universiteit van Wenen.

Dr Eppinger met zijn collega’s kwamen tot de conclusie dat rawfood de enige voeding is die het micro-elektrische potentieel van je weefsels kan herstellen wanneer je cellen beginnen te degenereren.

Een nieuwe wetenschap-Glycobiologie.
Glycobiologen wetenschappers hebben de afgelopen 25 jaar baanbrekend onderzoek verricht naar de structuur en functies van onze cellen. Daar hebben zij ontdekt dat ook andere voedingsstoffen een belangrijke rol spelen voor het behoud van onze cellen. Hierover heb ik een aantal jaren geleden dit artikel geschreven. Het blijkt nu de missing link van onze voeding te zijn en antwoord geeft op vele gezondheidsvragen. Elke dag komen er nieuwe onderzoeksresultaten bij die de medische wetenschap zelfs begint op te nemen in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen.

Raw food bevat nog de enzymen en indien rijp geplukt de gezonde suikers.
Rawfood is niet koud, maar niet hoger verwarmd dan 40 graden. Hierdoor blijven niet alleen de vitaminen, mineralen en flavonoïden optimaal, maar ook de enzymen en de gezonde suikers, monosacharides, die in de groente en fruit zitten blijven behouden.

De enzymen zorgen ervoor dat je voeding goed wordt afgebroken om te kunnen verteren, zodat je de voedingsstoffen daarvan kan opnemen. Dit is een ontlasting voor je pancreas, want deze hoeft nu minder hard te werken om enzymen uit je systeem te ontfutselen voor het verteren van je voeding.

Rawfood bestaat uit groente, fruit, noten, zaden, kruiden en specerijen, en geweekte en ontspruitte bonen en granen (veelal boekweit). Het spruiten van zaden is gemakkelijk, goedkoop en bevat de meeste voedingswaarde en enzymen.

De plantenwereld is ook een bron van aminozuren. Je cellen bouwen eiwitten op uit acht noodzakelijke essentiële aminozuren. Deze zitten in tomaten, wortels, bloemkool, zoete aardappels, pompoen, aubergine, mais, erwten, boerenkool, sesamzaad, witlof, bananen, kool, aardappel, zonnebloempitten, noten en tarwegras.

Bijna alle fruit, groenten, kruiden en specerijen bevatten ook flavonoïden. Flavonoïden, de plantaardige stoffen die kleur geven aan de voeding, verhogen de activiteit van je cellen en stimuleren je stofwisseling. Het zijn krachtige anti-oxidanten. Wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat er een synergetische relatie is tussen flavonoïden en vitamine C, waardoor elk de anti-oxidatieve capaciteit van de ander verbetert.

Tevens blijkt dat bij veel van de vitaminen functies van vitamine C de aanwezigheid van flavonoïden nodig is. Chlorofyl het groene pigment van de planten is bijvoorbeeld belangrijk voor de juiste Ph-waarde en het ijzergehalte van je bloed. Chlorofyl is ook een rijke voedingsbron voor de juiste bacteriën balans in je darmen. Erg gezond dus voor je darmen.

Behalve de kleur blijkt ook de opgeslagen hoeveelheid lichtenergie in onze voeding belangrijk te zijn.
Het biofotonen onderzoek van de Duitse onderzoeker Dr. Popp schreef in 1984 een wetenschappelijk artikel over het bestaan van biofotonen. Biofotonen zijn lichtdeeltjes van verschillende frequenties die bij celdeling vrijkomen en vitale aanwijzers voor de kwaliteit van de voeding. Het zijn de energiedragers van het levend organisme en bevatten informatie die voor het voedingsaspect van groot belang zijn.

Hij ontdekte dat organische voeding uit het wild twee maal zoveel lichtenergie afgeeft als gecultiveerde organische voeding. Biologische voeding vijf maal zoveel lichtenergie afgeeft als niet biologische voeding en gekookte en bestraalde voeding vrijwel geen licht bevat.

Kortom hoe meer biofotonen oftewel licht er in je voeding zit, hoe krachtiger de lichtboost die je hiervan zal krijgen. Een bron van lichtenergie dus voor lichaam en geest.

Dit ondersteunt de bevindingen van Dr. Bircher-Benner die het licht in de voeding als de meest vitale factor noemde.
Voeding heeft op alle niveau’s effect op je bestaan, het gaat niet enkel simpel over de caloriën voor je fysieke lichaam. Het biofotonen onderzoek laat zien dat rawfood niet enkel licht toevoegt om je geestelijk te prikkelen, maar dat het je tevens voorziet van de nodige energie voor de regulatie van de spijsvertering.

Levende rauwe voeding brengt foton-energie van zonlicht in het lichaam en het lichaam wendt dit aan voor je cellen.
Wij zijn lichtwezens, wanneer je dus voedsel eet dat gevuld is met licht, breng dat licht in je lichaam. In de paleolithische tijd waarbij we jaagden en vooral voedsel verzamelde, aten we dus zo. Onze cellen staan nog steeds hierop geprogrammeerd en niet op de voeding die nu over het algemeen geconsumeerd wordt.

Het spreekt voor zich, hoe meer licht je via je voeding binnenkrijgt, des te meer opgeladen de batterijen van je cellen zullen zijn en des te beter je gezondheid.

Lichtvoeding is een krachtig anti-aging middel.

Licht is onze symbiotische verbinding met het universum.                                        Hoe meer licht wij absorberen en assimileren, hoe meer bewustzijn wij verkrijgen.

Hoe meer wij onszelf transformeren door onze absorptie van licht te verhogen, des te meer wij dat licht worden.

Dit is het subtiele geheim van bewust eten. (uit Gabriel Cousens, M.D. Conscious Eating).

Comment Section

0 reacties op “Rawfood

Plaats een reactie